LEXICON DEVELOPMENT || HOW TO LEARN NEW WORDS EFFECTIVELY

lipca 03, 2017
POSZERZANIE LEKSYKONU, CZYLI JAK UCZYĆ SIĘ EFEKTYWNIE NOWYCH SŁÓW W JĘZYKU OBCYM








Dzisiaj przygotowałam dla Was post o tym, jak efektywnie poszerzać zasób słownictwa w języku angielskim tak, aby nowe słówka zostały w pamięci długotrwałej. 

Jak wiadomo, słownictwo jest podstawą w trakcie nauki języka obcego. Im więcej słówek przyswoimy, tym większe prawdopodobieństwo tego, iż nasza umiejętność czytania, słuchania czy mówienia również się diametralnie poprawi, o czym wspominałam już we wcześniejszych postach.

Jakie stosować strategie, podczas uczenia się nowych słówek w języku obcym?

1.Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zapamiętywanie słów, jest otoczenie, w którym się uczymy. Jeśli przywyknęliśmy do nauki w domu, warto zatem raz na jakiś czas zmienić pomieszczenie. Jeśli pogoda za oknem dopisuje, dobrą alternatywą jest również nauka na świeżym powietrzu. Nasz mózg lepiej zapamiętuje poszczególne fakty, wtedy gdy zmienia się jego otoczenie.

2.Czytaj dużo w docelowym języku. Im więcej tekstów czytamy, tym więcej napotykamy słów które przysparzają nam kłopotu, lub uniemożliwiają nam prawidłowe zrozumienie tekstu. Warto zatem czytać książki w obcym języku, artykuły czy też analizować teksty piosenek. Jeśli nie rozumiesz jakiegoś słowa, przetłumacz je sobie i zapisz w zeszycie/notatniku. Kiedy sporządzisz już pokaźną listę słów, możesz przystąpić do ich nauki.

3.Słuchanie, kolejna metoda, która znacznie poprawia percepcję nowo poznanych słów. Kiedy słuchamy, pracuje zarówno nasz zmysł słuchu jak i wyobraźnia. Jeśli systematycznie słuchamy tekstów, podcastów czy audycji w języku obcym, to więcej słów zostaje nam w pamięci, gdyż w każdym języku obecne są utarte schematy językowe i konstrukcje gramatyczne, które narzucają obecność poszczególnych fraz, kolokacji czy idiomów.

4.Powtarzaj systematycznie. Kilka słów powtarzanych każdego dnia sprawi, że słowa utkną w naszej pamięci na długo. Im częściej powtarzamy dane słowo, tym większe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w jego przyswojeniu.

5.Mind mapping. Czyli, mapowanie myśli. Jest to nieco mniej tradycyjny rodzaj sporządzania notatek, który ma na celu zwiększenie pracy naszej intuicji i ma pomagać w zapamiętywaniu nowych wyrazów. Technika ta polega na rysowaniu mapki, przedstawiającej słowa, nawiązujące do danego wyrazu. Np. cat - animal - cute- fur - paw - tiger - pet... itd.





(źródło:Wikipedia)



6.Fiszki. Czyli małe karty/karteczki z wyrazami, które można samemu sporządzić lub kupić. Fiszki zawierają słowa, wyrażenia, ale często również i obrazki. Fiszki warto kategoryzować, szczególnie pod względem tematycznym. Łatwiej nam wtedy będzie przywołać sobie w pamięci słowo, które zostało przyporządkowane do danej kategorii tematycznej.

7.Rozmawiaj. Dobrym sposobem poszerzania zasobu słów są konwersacje zarówno z native speaker'ami, jak i rozmowy w gronie znajomych. Warto też mówić samemu do siebie, np. opowiadać co się w danym momencie robi. Czynności takie będą wymagać od nas wzbogacenia naszego mentalnego leksykonu i zaczerpnięcia wiedzy ze słownika danego języka.

8.Oglądaj filmy w obcym języku. Jeśli jesteś początkującym uczniem, oglądaj filmy z napisami po polsku. Oswoisz się z melodią języka, oraz najczęściej używanymi wyrażeniami. Jednakże, jeśli Twój poziom językowy jest nieco wyższy, warto zatem oglądać filmy z napisami w języku docelowym, bądź filmy w oryginalnej wersji językowej.

9.Traktuj naukę jak zabawę. Warto czasem odbiec od tradycyjnej formy nauki. Zabawa jest świetną formą zapamiętywania nowych słów, nie tylko wśród dzieci, ale również i wśród dorosłych. Jak można się bawić językiem? Twórz rymowanki, krótkie śmieszne historie, śmieszne dialogi z partnerem. Co więcej możesz bawić się ze znajomymi w kalambury w języku angielskim, czy też odnajdywanie brakującego przedmiotu i zadawanie pytań w celu odgadnięcia o jaki przedmiot chodzi.

10.Korzystaj z wirtualnych programów i platform do nauki słówek.

Jeśli ktoś bardzo lubi taką formę nauki, to zamieszczam kilka przydatnych linków:




11.Korzystaj z aplikacji na smartfonie.

Zamieszczam kilka propozycji:

  • Duolingo
    Platformy: iOS, Android, Windows Mobile
    Koszt: Darmowa
    Poziom: Podstawowy

  • Ucz się języka angielskiego (by Tweeba)
    Platformy: Android
    Koszt: Darmowa
    Poziom: Podstawowy, Średniozaawansowany, Zaawansowany

  • English idioms and phrases
    Platformy: Android
    Koszt: Darmowa
    Poziom: Średniozaawansowany, Zaawansowany

Jeśli podobał Wam się post i moje wskazówki dotyczące nauki słówek, to zapraszam do konwersacji i dzielenia się opiniami na temat Waszych efektywnych sposobów uczenia się wyrazów, w obcym języku. Niebawem, pojawi się nowy post dotyczący nauki języka. 

Pozdrawiam cieplutko. Buziaki!


11 komentarzy:

  1. Ja dużo czytam po angielsku.Cały czas w szkole uczyłam się niemieckiego, ale wolę angielski :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Duolingo to świetna apka. Uczyłam się z nią do matury. Kto dostał z ustnego 90%. Tak się lubię chwalić. Szkole podręczniki są do bani jeśli chodzi o naukę języka. Więcej nauczyłam się z gier bez tłumaczeń i napisów pl niż w ciągu całej mojej edukacji. Nawet mówić się uczyłam po prostu powtarzając za postaciami (mając napisy angielskie).
    Nigdy mnie jednak nie przekonały mapy myśli. Wiele osób o nich mówi, kilka razy je robiłam, ale jakoś nic mi nie wchodziło.
    Pozdro.
    https://dziennikidestiny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Map mapping jest najlepsza forma uczenia plus ogladanie filmow z napisami

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobry post - moim zdaniem najelpiej na naukę obcego języka działa oglądanie filmów i czytanie tekstów obcojęzycznych!
    Zapraszam do mnie na post o tegorocznym Openerze - będę bardzo wdzięczna jak zajrzysz.
    https://zozolekk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. My lubimy mapować myśli :D Albo wypisywać różne plusy i minusy ^^

    OdpowiedzUsuń
  6. Mapowanie myśli to naszym zdaniem najlepszy sposób ^^ My zawsze sporządzamy różnego rodzaju rozpiski i tak nam się lepiej uczy :P Jednak np. rozwieszanie karteczek ze słówkami to również fajny sposób ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie miałam kłopotów z nauczeniem się słówek na kartkówkę (jeżeli chodzi o angielski). Zawsze jakoś drogą skojarzeń szybko mi się to zapamiętywało :D Dużo seriali z napisali oglądam, więc chyba też przez to dużo sama się nauczułam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny post. Ja zawsze miałam problem z angielskim w szkole. Uczyłam się miałam 4 albo 5 ale i tak szybko zapominałam słówka. Najlepszym sposobem jest kontakt z ludźmi i rozmowa po angielsku. Tak się go nauczyłam pracując w Anglii ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo fajny post :)
    szczerze mówiąc od pewnego czasu nie skupiałam się nad tym jak łatwo można uczyć się słówek wykorzystując do tego codzienne czynności takie jak np. oglądnie filmu. Trzeba się wziąć w garść i zacząć oglądać bez napisów :D
    dzięki za rady ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Korzystam z większości Twoich rad, świetny post ale i blog! świetnie trafiłam, bo od początku wakacji intensywnie uczę się języków. Aż trafiłaś do zakładki ulubione na pasku, zaraz obok bloggera! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super artykuł! Na pewno skorzystam z tych strategii :) Ze swojej strony mogę polecić Memrise - strona i aplikacja - korzystam i polecam :D
    https://www.memrise.com

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.